Affirmaties

Wij zijn allemaal geboren met onze instincten en reflexen. Dat is heel handig, want zo weet je als baby al hoe je moet zuigen, zodat je melk kunt drinken. Ook zorgt het ervoor dat als je iets vastpakt wat te heet is, je hand wegtrekt en behoed je zo voor brandwonden.

Een andere eigenschap die wij vanzelf meekrijgen, is dat wij altijd op zoek zijn naar hoe het beter kan. Dat heeft ons lang in leven gehouden, want wij zijn slimmer dan de dieren die groter en gevaarlijker zijn dan wij. Daardoor hoeven we niet meer de hele dag op onze hoede te zijn. De ontwikkelingen zijn tegenwoordig natuurlijk al veel verder en we hebben steeds meer comfort en luxe waardoor we ons minder met de basisbehoeften bezig hoeven te houden. Eten koop je tegenwoordig gewoon in de supermarkt en water komt als vanzelf uit de kraan.

Toch is er bij de meesten van ons nog steeds dat verbeterende stemmetje actief. Meestal in een vorm waarbij je jezelf afkraakt. Een stemmetje dat vindt dat je het beter kunt en dus dat je het nu slecht doet. Dit kan om van  alles gaan. Van het koken van eten tot aan je studie of je werk. En als je dat stemmetje zijn gang laat gaan, en je zo nu en dan ook nog bevestiging krijgt uit je omgeving dat het stemmetje gelijk heeft, dan kun je een behoorlijk negatief beeld van jezelf krijgen.

Als je dit omdraait, is het natuurlijk ook zo dat als je positieve gedachten hebt, je een leuk beeld van jezelf krijgt. Wie wil dat nou niet?!?

Ik hoor je al denken, dat is makkelijk gezegd! En natuurlijk is het ook makkelijker gezegd dan gedaan. Je gedachtenpatronen heb je vaak al heel lang en wat al heel lang is ervaar je als veilig. Of het je nu helpt of juist niet, het is de bekende en dus veilige situatie.

Toch wil ik je uitdagen eens naar je gedachten te kijken en in ieder geval één positieve nieuwe gedachte toe te voegen! Een affirmatie. Een bekrachtiging van wat jij leuk/ mooi / positief vindt aan jezelf.

Wat belangrijk is aan de gedachte die je voor jezelf maakt, is dat hij positief geformuleerd is zonder ontkennende woorden: ‘ik ben een positieve vrouw/man’ in plaats van ‘ik ben niet negatief’.

Verder formuleer je de affirmatie alsof het al zo is:
‘ik hou van mezelf’ in plaats van  ‘ik wil van mezelf houden’

Een affirmatie herhaal je het liefst tientallen keren per dag voor jezelf. Vooral als je merkt dat je negatief denkt over jezelf, kun je deze positieve affirmatie er achteraan denken. Net wat vaker dan dat de negatieve gedachte door je hoofd ging. 
Let dus eens op wat je denkt over jezelf, ‘ik was te langzaam, ik heb het fout gedaan, ik ben een sukkel….’ Stop deze gedachten als je ze opmerkt deze gedachten en herhaal je affirmatie ‘ik ben goed zoals ik ben’.
Ook op momenten dat je even moet wachten of wanneer je bijvoorbeeld aan het sporten bent, kun je je positieve gedachte steeds herhalen.

Je zult merken dat je wereld door zo’n eenvoudige verandering een stuk zonniger wordt!
Veel plezier met je positieve gedachte!

Mocht je niet zo goed weten welke gedachte bij jou zou passen? Je kunt je vraag aan me voorleggen tijdens een volgende behandeling en dan kunnen we eens kijken wat er bij je past.

Verder is dit een zeer inspirerend boek over dit onderwerp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *