Drie manieren om een burn-out te voorkomen

We hebben er allemaal wel eens van gehoord, of misschien heb je er zelf mee te maken gehad, veel mensen raken tegenwoordig burn-out. De website van de GGZ omschrijft een burn-out als volgt: ‘Burn-out wordt gezien als een uitputtingsreactie van lichaam en geest ten gevolge van werkstress. Mensen met een burn-out omschrijven dit vaak als het leeg raken van de accu, het voortdurend in een te hoge versnelling staan of het zover uitrekken van een elastiek totdat deze knapt. ‘

Het lichaam geeft allerlei signalen af maar door verschillende redenen (meestal meerdere tegelijk) worden deze genegeerd en wordt er alleen maar harder gewerkt net zo lang tot het echt niet meer kan. Dit kan resulteren in letterlijke (tijdelijke) verlammingsverschijnselen, geen controle meer over de spieren of gedachten, de woorden niet meer kunnen vinden, etc. etc. etc.

Achteraf kan men vaak wel aangeven welke signalen er al eerder aanwezig waren. Signalen waarna men had kunnen ingrijpen maar op dat moment lijkt dat werk/zorg voor privé en alle andere dingen die er spelen echt veel belangrijker dan je eigen gezondheid.

1. Hierin ligt dus ook een groot deel van de crux om een burn-out te voorkomen. Vaak helpt het om eens te kijken welke symptomen er bij jou als eerste de kop opsteken. Misschien krijgt je last van de spieren in je nek/schoudergebied, of krijg je een zwaar gevoel in je buik. Misschien begint het bij jou met hoofdpijn of met een tinteling in je arm. Het kan van alles zijn en er kunnen steeds meer symptomen bijkomen naar mate je verder over je grens gaat.

Om een burn-out te voorkomen kun je voor jezelf eens op een rijtje zetten welke symptomen er bij jou ontstaan als je stress hebt of over je grens gaat. Daarnaast kun je dan aangeven wat je kunt doen om dit weer te herstellen. Bijvoorbeeld als je eerste symptoom hoofdpijn is zou het wellicht kunnen helpen om een wandelingetje te maken of in alle rust een glas water te halen en te drinken. Je hoofdpijn kan dan afzakken en je hebt weer voldoende energie om verder te gaan. Misschien zijn voor andere symptomen meer en/of andere maatregelen nodig.

2. Verder kun je op papier zetten wat jij echt belangrijk vindt. Wat zijn jouw waarden? En handel je daarnaar? Geef jij de meeste aandacht aan dat wat jij belangrijk vindt of geef je veel meer energie aan wat iemand anders belangrijk vindt? Het kost veel energie om dingen te doen die niet direct bij je passen.

Door je waarden voor jezelf helder te maken kun je ook veel gemakkelijker je grens aangeven. Als jij van jezelf weet  wat je belangrijk vindt en daarnaar handelt is het veel gemakkelijker om je energiek te blijven voelen. Je doet namelijk wat jij belangrijk vindt en dat levert je ook weer energie op!

3. De derde manier om een burn-out te voorkomen is te kijken waar je tegen of voor aan het vechten bent.  Is het iets waar je invloed op hebt? Of ligt datgene waar je verandering in wilt brengen buiten je invloedssfeer? Kijk eens kritisch of dat waar je voor of tegen aan het vechten bent wel haalbaar is voor jou. Als iets is vastgesteld vanuit overheidsregulering is he misschien handig om je erbij neer te leggen als je geen politicus bent of wilt zijn die daar iets in kan veranderen. Door te accepteren dat je dat aspect niet kunt veranderen openen zich weer andere deuren waardoor je op een creatieve manier toch je eigen gewenste invulling kunt geven. Als je daar je energie in steekt levert het je ook weer wat op in plaats van alleen een gevecht!

Loop jij tegen een van deze drie dingen aan in je werk of privé? Kijk er eens naar en verander eens een klein aspect. Probeer het gewoon eens uit en kijk hoeveel het je oplevert in plaats van alleen maar weg te geven!

Hieronder kun je je ervaringen delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *