In zeven stappen naar succesvolle goede voornemens

Maak jij voor een nieuw jaar ook altijd goede voornemens? En? Slagen die? In heel veel gevallen doe je in de eerste week heel erg je best, in de tweede week komen er al scheurtjes in je nobele streven en soms al na drie weken geef je het op. Het lukt niet.

De klassieke voornemens  als: ‘ik wil stoppen met roken’ of ‘ik wil afvallen’ mislukken aantoonbaar in de meeste gevallen. Hoe komt dit? Er zijn meerdere factoren die je goede voornemens substantieel meer kans van slagen geven. Je vindt ze hier in zeven stappen.

Stap 1: Allereerst is het belangrijk dat je je doel op een krachtige manier formuleert. Doe dit door je doel positief te formuleren. Bijvoorbeeld ‘ik ben gezond en heb een goede conditie’ in plaats van ‘ik wil stoppen met roken’ of ‘ik wil meer sporten’. Je legt dan de focus op wat je wèl wilt en dat wat aandacht krijgt groeit. Ook werken onze hersenen zo dat het woordje ‘niet’ in de opslag overgeslagen wordt. Oftewel, als je ‘niet meer wilt snoepen’ onthouden je hersenen dat je ‘meer wilt snoepen’. Vandaar dat een goede formulering al een heel krachtig instrument is om een succes te maken van je voornemen!

Stap 2: Je doel wordt nog krachtiger als je het ook SMART maakt. Maak je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zorg er dus voor dat je duidelijk, specifiek aangeeft wat je wilt. In plaats van ‘ik wil afvallen’ formuleer je ‘ik ben 70 kilogram’. Meetbaar maak je je doel door aan te geven wanneer je je doel (of eerste kleine stapjes) bereikt wilt hebben, door een frequentie aan te geven of bijvoorbeeld heel specifiek inplannen. Je kunt dan meten of je het gehaald hebt en dat maakt het gemakkelijker. Maak het doel ook acceptabel. Zorg ervoor dat je je doel zo formuleert dat ook je omgeving ermee akkoord kan gaan en het haalbaar is. Je kunt wel een fitnessruimte willen inrichten in je huis om meer conditie op te doen, maar als je klein woont en alle kamers in je huis bezet zijn met kinderen gaat waarschijnlijk niet lukken. Laat je doel realistisch zijn en verwacht niet van jezelf dat je bergen kunt verzetten. Je stelt jezelf dan alleen maar teleur en raakt de motivatie al snel kwijt. Maak je doel ook tijdgebonden en splits je doel zo nodig op in kleine stapjes (hierover verderop meer) zodat je kunt zien of je je doel wel of niet gehaald hebt.

Stap 3: Als je een positief en SMART doel hebt, kun je kijken wat je nodig hebt om je doel te realiseren. Wat heb jij nodig om meer te gaan sporten, minder te gaan werken of stoppen met roken? Misschien vraag je iemand om je er aan te herinneren of heb je een maatje om het samen mee te doen. Je kunt elkaar dan scherp houden.

Stap 4: Als je met iets wilt stoppen, doe er dat iets voor in de plaats. Bij stoppen met roken kan het helpen om in plaats van te roken kauwgom te kauwen of een e-sigaret te nemen. Je doet dan nog steeds wel iets op de momenten dat je anders je ongewenste gewoonte zou doen en dat zorgt voor meer controle. Als je namelijk iets niet meer wilt, krijg je een leegte. Leegtes hebben de neiging zich op te gaan vullen met iets dat je niet wilt.

Stap 5: Nu je al goed over je doel nagedacht hebt en allerlei aspecten bekeken hebt, kun je kijken wat je al doet van je doel en welk eerstvolgende kleine stapje je kunt ondernemen.  Een doel kan heel groot lijken en daardoor onhaalbaar worden, maar als je het opdeelt in kleine stapjes maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Vaak ben je zelfs al begonnen en kijk dus ook eerst naar wat je al doet om je doel te halen.

Stap 6: Succesvolle sporters visualiseren hun wedstrijd of oefening en het applaus en de punten daarna. Het helpt je contact te maken met je gevoel hoe het zou zijn als. Doe in je gedachten zo vaak mogelijk alsof het al zo is en zie, ruik, voel proef en hoor hoe fijn dat is. Je krijgt er direct een goed gevoel van en het houdt je gemotiveerd om door te gaan!

Stap 7: Tot slot zorg je ervoor dat je niet stopt bij de eerste tegenslag. Terugval hoort erbij! Je kunt het beter bekijken als dat je het ‘even vergeten was’ in plaats van dat je hele doel mislukt is. Wellicht kun je iemand je supporter maken en hem of haar vragen je er aan te herinneren als je het even vergeten bent. Spreek daarvoor af wat diegene dan doet. Ook kun je zelf symptomen opschrijven die je bewust maken dat je van je doel afwijkt en dat je je weer om wilt draaien naar je eerstvolgende kleine stap.

En als je je doel behaald hebt?! Da plan je een feestje! Dat kan natuurlijk van alles zijn. Kijk vast waar je jezelf mee gaat belonen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *