Zo veel te leren!

Stel je voor; je gaat terug naar je tijd als baby. Wat kon jij toen allemaal? En toen je één jaar was?? En toen je vier was? Wat had je toen allemaal al geleerd? Je herinnert het je natuurlijk niet! En misschien weet je ook niet wat je toen allemaal geleerd hebt, maar neem van mij maar aan, heel veel!!

Een pasgeboren baby kan erg weinig. Aangeven dat het honger heeft, dat het zich vervelend voelt, aangeven dat het een boertje moet doen en nog een paar van dit soort basale zaken.

Na een aantal weken kunnen ze ook duidelijk al (oog)contact met je maken en komt ook het eerste lachje. Later leren ze zitten / kruipen en lopen.. etc. etc.

Een kind leert van nature, dat zit er in. Een kind wìl ook graag leren! Het herhaalt alles tientallen keren, net zolang tot het lukt. Een bewonderenswaardige eigenschap die stimulering verdient.

Veel kinderen hebben vandaag de dag ‘problemen’. Leerproblemen, problemen met boosheid, of gevoeligheid. En als je er zo naar kijkt, wordt het zwaar, erg zwaar. Want als je alleen kijkt naar het probleem maak je het groter en meer aanwezig en is het steeds moelijker om het af te leren.

Toch ligt daar eigenlijk ook direct de clou. Een kind heeft te leren. Je zou zelfs kunnen zeggen, een kind heeft geen probleem, het heeft iets alleen nog niet geleerd! Het heeft nog niet geleerd hoe het op een handige manier zijn boosheid kan uiten, of hoe de strategie van optellen en aftrekken bij de sommetjes gaat.

Een kind wil graag leren dus de uitdaging is dan om een manier te vinden waarop het wel lukt!

Hierbij komt ook weer het oplossingsgericht kijken om de hoek, en een heel belangrijke stelling is dan: ‘Als iets niet werkt, doe dan iets anders!’ Wat we vaak doen is meer van hetzelfde proberen. Als het lezen niet lukt gaan we met het kind zitten om het lezen te oefenen. Wanneer het dan niet beter gaat, gaan we in plaats van een half uur een heel uur extra lezen etc. Toch werkt dit waarschijnlijk niet. Wat wel werkt is bijvoorbeeld het kijken naar de leesstrategie van het kind! Hoe leest het de letters? Hoe vormt het de woorden? (en wellicht heb je daar wat begeleiding bij nodig.) Als je er dan achter komt dat het kind een bepaalde letter ‘overslaat’ of niet goed kan herkennen, kun je gericht aandacht geven aan die letters. En als die letters geleerd worden, zal het lezen ook gemakkelijker gaan!

Het kijken naar een kind met de blik dat het ‘iets gewoon nog niet heeft geleerd’ en ‘ontdekken wat er te leren valt’ maak je meteen al een opening! Een opening voor het kind om het op te pakken en te gaan leren. Je kunt dan samen met het kind ontdekken hoe het geleerd gaat worden en wat daarvoor nog nodig is. Hiermee kijk je buiten het ‘probleem’ en wordt je samen onderdeel van de oplossing!

In het artikel schrijf ik over kinderen omdat zij nog àlles te leren hebben. Toch hebben wij als volwassenen ook nog heel wat te leren en kunnen wij met succes dezelfde strategie toepassen als het om problemen gaat.

Veel succes met anders kijken! Ik ben benieuwd hoeveel ruimte het je geeft om tot een oplossing te komen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *